Hva er egentlig innovasjon? Er dette nok et moteord uten substans? For å ta det siste spørsmålet først: Innovasjon er ikke noe nytt. På 1600-tallet ble begrepet brukt i nedsettende betydning, og innovatører var farlige. Puritaneren Henry Burton anklaget i 1636 kirkens embetsmenn for å være innovatører, men ble selv dømt som innovatør, kastet i fengsel og fikk kuttet av ørene. I nyere tid er innovasjon blitt et honnørord, men det er også et ord mange opplever som vagt og ullent. Jeg skal forsøke å klargjøre det litt mer her.
Utdanning
-
ForskningInnovasjonNTNUhealthUtdanning
Helseinnovatørskolen – et nytt tilbud til stipendiater, postdoktorer og leger
av @NTNUhelse 20. november 2018Universitetene har en av samfunnets viktigste ressurser når det gjelder utvikling av ny kunnskap: våre unge forskere. At vi investerer i dere og gir tilbud om økt kompetanse innen innovasjon vil bidra til å løse mange av våre samfunnsutfordringer.
-
Finnes det en perfekt eksamen? OSKE er i alle fall ikke langt unna.
Av Hilde Østnor, medisinstudent ved NTNU og medisinskfaglig medarbeider ved Center of Assessment in Medical Education.
-
Sykepleiere trenger mer kunnskap om datasystemene de skal møte i arbeidslivet. Samarbeid med IT-studenter allerede i studiene kan gi dem kompetansen de trenger.
Av Kristoffer Baardseth, spillprogrammeringsstudent, Ine Fjær, sykepleiestudent og Mathias Kjersem Heggedal, sykepleierstudent, NTNU i Gjøvik.
-
VR-teknologi gir helseprofesjonsstudenter unike muligheter for å øve seg på situasjoner de vil møte i yrkeslivet, uten at liv og helse står på spill. Helen Berg utvikler virtuelle virkeligheter som legger til rette for dette.
Her forteller hun om forskningen sin. -
I utdanningen av helseprofesjonene snakkes det mye om praksisnærhet. Det er naturlig fordi utdanningene ønsker å være relevante i forhold til oppgavene som skal løses i tjenestene og ut fra brukernes behov. Praksis er også der profesjonsutdanningene skal bidra til utvikling av kompetanse, helst i tett samarbeid med praksisfeltet selv.
Av førsteamanuensis Nina Olsvold, Senter for omsorgsforskning ved NTNU i Gjøvik.
-
Den 3. mai 2018 var en stor dag for legen Ingvild Vatten Alsnes. Hun tok sin ph.d. etter flere år med hardt arbeid. Det var også en stor dag for Fakultet for medisin og helsevitenskap idet vi kunne markere Ingvild som vår doktorgrad nummer 1000!
Av Brita Solveig Pukstad, prodekan for ph.d.-utdanning og innovasjon ved Fakultet for medisin og helsevitenskap
-
NTNUhealthUtdanning
Slik svarer du riktig på eksamen uten å ha lest
– En lærers eksamensrøverråd til studentene
av @NTNUhelse 7. mai 2018Et like sikkert vårtegn som at villaeierne finner frem grillen, er det at studentene trekker inn i lukkede lesesaler for å gjøre seg klare for årets prestasjon: eksamen. Stadig flere fag går over til flervalgsoppgaver (FVO/MCQ) som eksamensformat, hvor studentene må kunne peke ut ett-beste-svar blant flere alternativer.
Av Tobias S. Slørdahl, førsteamanuensis ved Institutt for klinisk og molekylær medisin
-
ForskningHelse- og omsorgstjenesterMeningerUtdanning
Derfor bør Gjøvik bli universitetskommune
av @NTNUhelse 12. mars 2018Det er mange grunner til at Gjøvik bør bli en universitetskommune. La meg fortelle om syv av dem.
Av Heidi Vifladt, instituttleder for Institutt for helsevitenskap ved NTNU i Gjøvik
-
Helse- og omsorgstjenesterMeningerUtdanning
Utvider løft for spesialsykepleierstudenters praksisveiledere
av @NTNUhelse 20. februar 2018Det er et stort behov for økt kvalitet og styrking av praksisveiledning til spesialsykepleierstudenter. Kvalitetssikringen av veiledet praksis for sykepleiere i profesjonsutdanninger i anestesi, intensiv og operasjon har vært en utfordring i mange år. Utfordringene knyttes gjerne til kapasitet, struktur, samarbeid, veiledning og finansiering