Full trøkk på Forskningstorget i Trondheim

av @NTNUhealth 19. september 2014

IMG_9972Idag gikk startskuddet for årets utgave av Forskningstorget i Trondheim, høstens vakreste eventyr for elever på 4.-7.trinn i grunnskolen! Her kan barn og unge få prøve seg som forskere for en dag, og få et innblikk i hva det vil si å jobbe som forsker. Det medisinske fakultet ved NTNU er i år sterkt representert med hele fire utstillinger, til stor begeistring fra elever og lærere som hadde møtt opp på åpningsdagen.

Tekst og foto: Kjersti Lunden Nilsen

IMG_9935

MR Cancer gruppa ved NTNU samarbeider med Kreftforeningen i en rekke forskningsprosjekter.

MR Cancer gruppa ved NTNU har flere forskningsstasjoner å by på, og mange stoppet spesielt opp ved den delen av standen som viser hvordan leger kan bruke MR-avbildning til å gi en bedre tilpasset behandling for kreftpasienter. I tillegg til NTNU-forskere kan publikum også møte representanter fra Kreftforeningen, som samarbeider med MR Cancer gruppa i flere forskningsprosjekter.

Medisinsk teknologi er et omfattende forskningsområde og en av de gruppene som var absolutt mest besøkt på torgets første dag var Ultralyd-miljøet ved Institutt for sirkulasjon og bildediagnostikk (ISB). Både Vscan – ultralydteknologi i lommeformat – og en større maskin er tilgjengelig for uttesting, til stor begeistring blant skoleungdommene. “Vil du se blodgjennomstrømmingen i halsen eller vil du se inni hjertet ditt? var spørsmålet fra postdoktor Alfonso Rodriguez-Morales. Ungdommene sto i kø for å ligge på benken og se bilder av innsida av kroppen – og å få med seg en bildeutskrift hjem.

Litt lenger inn i det store hvite utstillingsteltet hadde Kavli-senteret mange nysgjerrige besøkende som ville lære mer om hjerneforskning.

Medisinstudentene hadde også møtt opp for å treffe unge forskerspirer. De har i år rigget seg til med sitt populære bamsesykehus; her kan du selv få sette vaksiner på kosedyret ditt og samtidig lære mer om medisin og helse! En super lørdagssyssel for alle barnefamilier som har lyst på en kunnskapsrik opplevelse midt i Trondheim sentrum.

Forskningstorget holder åpnet fredag og lørdag, begge dager til kl 15.00.

Velkommen!