Du tror det når du får se en infeksjon i tre dimensjoner

av @NTNUhealth 22. september 2014

Forsker grand prix er stedet der ni forskere får fire minutter hver til å presentere forskningen sin på en scene på en slik måte at alle forstår det. Dette skjer på Byscenen i Trondheim 25. september kl. 19. Ni håndplukkede doktorgradskandidater fra NTNU deltar. Tre av deltakerne er fra Det medisinske fakultet, og her er én av dem.

Blogger: Marianne Sandvold Beckwith,Marianne Sandvold Beckwith. Fotograf: Merethe Wagelund
stipendiat hos Senter for Molekylær Inflammasjonsforskning

Gruppa jeg jobber i er en del av CEMIR (Senter for Molekylær Inflammasjonsforskning), og fokuserer på å finne ut mer om alle aspekter ved mykobakterieinfeksjoner. Mykobakterier finnes av forskjellige slag, og den mest kjente er sannsynligvis Mycobacterium tuberculosis, som er årsak til sykdommen tuberkulose.

Jeg bruker avanserte mikroskopteknikker for å se på hva som skjer når bakteriene som er årsak til sykdommen møter celler fra immunforsvaret vårt. De klarer nemlig å overleve inni cellene som egentlig skal drepe dem.

Jeg bruker spesielt et elektronmikroskop som kun er tilgjengelig på NTNU Nanolab i Norge, og som gir ekstremt høyoppløselige bilder av de infiserte cellene i 3D. Teknikken er relativt ny, og vi vet enda ikke omfanget av hva nytt den kan lære oss – det blir en spennende vei videre de neste to årene av doktorgraden.

Jeg ønsker å delta i Forsker grand prix fordi jeg synes det er gøy og utfordrende å presentere forskningen min på stadig nye arenaer. Jeg opplever at folk vet lite om hvilken helsefare tuberkulose er i verden i dag, og jeg synes derfor dette er viktig å få ut. I tillegg er jeg så heldig at jeg jobber med spennende teknikker som gir fine bilder og illustrasjoner, som er enkelt for alle å bli fascinert av. Teknikkene jeg bruker kan være nyttige innen helt andre forskningsfelt, og det vil være verdifullt å vise for både studenter, forskere og andre i Trondheim hva vi faktisk har mulighet til å gjøre her i byen.