NeXt Move: i går åpnet vi vår syvende kjernefasilitet

av @NTNUhealth 28. februar 2014

Blogger: Janne Østvang0c3cfc11-e09c-361d-b00e-25c97c117b46

NeXt Move er den første kjernefasiliteten hvor utstyret skal brukes til testing av forskjellige egenskaper i levende mennesker. (Andre fasiliteter gjør testing på humane vev og væsker eller cellelinjer). Med assosiasjoner til sjakkverdenen, så henviser NeXt Move til et nytt smart trekk for å synliggjøre infrastruktur knyttet til nevrofysiologi (Ne), trening (eXt) og  bevegelsesvitenskap (Move).

insituttleder toril hernes var for anledningen utstyrt med en sløv saks

Instituttleder Toril Hernes var for anledningen utstyrt med en sløv saks. Fra venstre: Arnt Erik Tjønna, Lars Jacob Stovner, Toril Hernes og Jorunn Helbostad. Foto: Hanne Strypet

Kjernefasiliteten er organisatorisk lagt til Insitutt for nevromedisin, men er i virkeligheten et nært samarbeid med Institutt for sirkulasjon og bildediagnostikk. Derfor ble fasiliteten åpnet med stor entusiasme av de to instituttlederne, Lars Jakob Stovner og Toril Hernes. Begge fikk en ny opplevelse med simultan klipping av den røde snoren, godt hjulpet av daglig leder Arnt Erik Tjønna og faglig leder Jorunn Helbostad.

NeXt Move sine nye ledere: Faglig leder Jorunn Helbostad og daglig leder Arnt Erik Tjønna. Foto: Hanne Strypet

Etter snorklippingen fortalte Jorunn Helbostad om arbeidet med å sette opp fasiliteten, og Arnt Erik Tjønna om det praktiske og hvordan brukerne skal forholde seg til den nye organisasjonsstrukturen. I NeXt Moves ånd – ble det servert gulrotkake før en omvisning på laboratoriene. Fakultetet ønsker NeXt Move lykke til!

Når man åpner en kjernefasilitet i sunnhetens tegn, serveres kun sunn gulrotkake. Foto: Hanne Strypet