Fred Kavli har gått bort

av @NTNUhealth 22. november 2013

Kavli sovnet stille inn i sitt hjem i Santa Barbara i går, 21. november. Han ble 86 år. Rektor på NTNU, Gunnar Bovim sier det var en trist melding han fikk i dag morges.

– Fred Kavli var et ekstraordinært menneske med spesielle visjonære egenskaper. Vi er stolt over å representere hans alma mater, og glad for at vi kan få bære hans visjoner videre gjennom arbeidet på Kavliinstituttet.

Leder for Kavliinstituttet på NTNU, Edvard Moser, uttrykker stor sorg.

– Vi er svært lei oss for hans bortgang.  Han var en stor mann, som ga et viktig bidrag til forskning. Vi er takknemlige for hans støtte til å bygge opp langsiktig banebrytende grunnforskning. Han hadde visjoner, ambisjoner og strategiske evner. Fred sine visjoner vil leve videre hos oss gjennom alt det han har etablert via Kavli Foundation og Kavliinstituttet.

Kavli foran Hovedbygningen på NTNU Gløshaugen, 2007. Foto: Steinar Fugelsøy, Adresseavisen/NTNU Info

Det er med stor sorg vi har mottatt beskjed om Freds bortgang, sier dekanus på Det medisinske fakultet på NTNU, Stig Slørdahl. – Fred var en mann med store fremtidsvyer, enda større generøsitet, visdom, skaperkraft og et glødende indre driv.

Fred Kavli ble diagnostisert med kreft for ca et år siden. Han etterlater seg to barn og ni nieser og nevøer.

Fred Kavli studerte ved Norges tekniske høgskole (NTH). Han begynte på Linjen for teknisk fysikk 1. september 1950. Han leverte inn diplomoppgaven i desember 1954, og ble uteksaminert i 1955.

Kavli er kjent som ingeniør, entreprenør, forretningsmann, leder, innovatør og filantrop. Etter endt utdanning ved NTH dro han via Canada til USA og bygget etter hvert opp Kavlico Cooperation. Under hans ledelse ble dette høyteknologiselskapet en av verdens største leverandører av sensorer til luftfarts- og bilindustrien og til annen industriell anvendelse.

Etter å ha solgt selskapet i 2000 opprettet han Kavlistiftelsen som støtter forskningsmiljøer i verdenstoppen innenfor astrofysikk, nanovitenskap og nevrovitenskap.

Han ble utnevnt til æresdoktor ved NTNU i 2008.