Edvard og May-Britt Moser mottar Fridtjof Nansens belønning for fremragende forskning 2013

av @NTNUhealth 26. april 2013
7535631140_554a69d1f9_c kopi

Edvard og May-Britt Moser

Fridtjof Nansens belønning for fremragende forskning tildeles norske forskere, eller forskere fast bosatt i Norge, som har levert vitenskapelige bidrag av internasjonal betydning på meget høyt nivå. Prisvinnerne får en medalje, diplom og 150 000 norske kroner.

Prisene deles ut av Nansenfondet og de dermed forbundne fond, og overrekkelsen skjer på Det Norske Videnskaps-Akademis Årsmøte fredag 3. mai 2013. Det er styreleder i Nansenfondet og de dermed forbundne fond, professor Gunnar Nicolaysen, Universitetet i Oslo, som deler ut prisene.

Fridtjof Nansens belønning for fremragende forskning innen realfag og medisin går i  2013 til professor Edvard I. Moser og professor May-Britt Moser for banebrytende arbeider innenfor hukommelsesforskning

Professor Edvard I. Moser og professor May-Britt Moser er begge ledere ved Kavli Institute for Systems Neuroscience / Centre for Neuronal Computation på NTNU.

– Vi er overrasket og superstolte, det er fantastisk! Vi hopper rundt av lykke, sier May-Britt Moser til Adressa.no.