Du vil ikke tro oppskriften på å bli gammel….

av @NTNUhealth 17. september 2014

Anne Steenstrup-Duch

Blogger: Anne Steenstrup-Duch

Vil du vite «hemmeligheten» til å bli gammel og leve lenge? Hva skjer med kroppen når den eldes? Kan det stoppes? Da må du få med deg Researcher’s night: Forever Young, fredag 26. september klokka 19:00, på Byscenen i Trondheim.

Dette blir syvende gang vi på Det medisinske fakultet arrangerer Researchers’ Night i forbindelse med Forskningsdagene. Vi pleier å si at det er Researchers’ Night “for voksne”. Grunnen til det er fordi Researchers’ Night – “Ungdommens forskernatt” arrangeres for over 1000 elever fra videregående i Realfagsbygget.  Og i år har de 10-års jubileum!

Vårt arrangement har dem over 18 år som målgruppe. Temaet i år er det nyeste innen forskning på aldringsprosessen. Innen medisin har forskningen vært mest opptatt av å kurere og minimere sykdommer. Nå begynner forskerne heller å se på hva er det som i stor grad ligger til grunn for sykdommene: nemlig aldringsprosessen. Til og med Google har en massiv satsing på å unngå aldring og har startet firmaet Calico. Å unngå aldring er fremtiden! Men hva er de etiske problemstillingene i dette?

Fra øverst til venstre: Professor Jorunn Helbostad, professor Berge Solberg, professor Stig Omholt og nederst i dykkedrakt professor emeritus Alf Brubakk.

Vi har invitert forskjellige forskere som har ulik utgangspunkt til temaet. Først ut er professor emeritus Alf Brubakk som kan fortelle at “70 er de nye 30”. Han vil fortelle om de nye «eldre», og sine egne erfaringer med treningsforskning gjennom 40 år.

Professor Stig Omholt vil gi en innføring i aldringsprosessen og fortelle om hvordan fremtidens medisin og aldringsprosessen vil utvikle seg. Han vil også fortelle om det nyeste nye innen aldringsbremsende forskning.

Professor Jorunn Helbostad forsker på eldre, trening og fall. Hun vil si noe om man kan få et bedre liv og leve lenger med en trent kropp? Hvordan bør man i så fall trene? Når må man begynne?

Vår professor i medisinsk etikk, Berge Solberg, vil drøfte om vi i det hele tatt bør forsøke å stoppe aldringen. De siste årene har «prisen på et liv» blitt diskutert heftig i norsk offentlighet. Vi har kommet til et punkt hvor vi innser at helsetjenester er et begrenset gode, selv i et land som Norge, mens forbruket av helsetjenester synes umettelig. Derfor må vi prioritere, og prioriteringene må være rettferdige. Noen av de relevante spørsmålene som da kan reises er det følgende: Hva er medisinens oppgave og samfunnets forpliktelse? Har vi like forpliktelser overfor alle aldersgrupper i samfunnet?

Alle forskerne møtes til slutt til en paneldebatt. Dette blir også et interaktivt arrangement. Dere vil som publikum bli stilt overfor ulike etiske problemstillinger som dere får stemme over anonymt. Svarene vil bli presentert fra scenen.

Trondheim bassorkester, fra Jazzlinja på NTNU, med gjestevokalist Andreas Elvenes, vil spille et par låter rundt kveldens tema.

Alt dette kan du få oppleve helt gratis om du kommer på Byscenen, fredag 26. september 19:00. Aldersgrensen er som nevnt 18 år. Dørene åpner kl. 18:30. Velkommen!