Sykler for mor-barn-helse i Sierra Leone

av @NTNUhealth 8. august 2014

Blogger: Tobias Martens Pedersen, medisinerstudent ved NTNU

20. juli syklet 16 medisinstudenter ut fra Tromsø med ett mål: Skape blest om MedHum.

Vi sykler fra Tromsø, via Trondheim, og Bergen og avslutter i Oslo, en ferd på 2600 km og 26 dager. Vi er altså innom alle universitetene i Norge som har medisinstudium.

syklere på torget i trondheim

Fra venstre: Christopher Storm Larsen, Tobias Martens Pedersen (meg) og Even Holth Rustad foran statuen av Olav Trygvason på torget i Trondheim.

Blant deltakerne er alle fire fakultetene representert. Noen skal sykle hele distansen, mens andre kun sykler en dagsetappe. Hvor lenge hver syklist er med er opp til en selv. Jeg valgte å være med fra Tromsø til Trondheim, en strabasiøs ferd på 1264 km og 13 dager. Vi ble lovet at det var en lavterskeltur hvor alle skulle klare å gjennomføre, men jeg var likevel spent på egen kardiovaskulær kapasitet og ikke minst hvordan perineum skulle takle mitt 3 millimeter tykke sykkelsete i 13 dager.

MedHum på sykkeltur

Vi syklet ut fra Tromsø og over til Senja og Andøya før vi syklet inn i Vesterålen og Lofoten. Og for et vær vi fikk! Sol fra klar himmel døgnet rundt, vindstille og temperaturer opp mot 30 grader gjorde ferden til en fryd, og mine nerver forsvant. Nettene tilbrakte vi på lokale skoler, kulturhus og idrettshus, mens vi på dagtid satt på sykkelsetet. Vi stoppet innom byene vi passerte, hvor vi hadde stunts for lokal presse, delte ut informasjon og samlet inn penger fra lokalbefolkningen.

Vi har kjøpt inn 30 oransje tettsittende, heldekkende drakter, såkalte morphsuits, som ga oss mye oppmerksomhet. Nordlendinger er heller ikke like sjenerte som oss østlendinger, så å komme i kontakt med folk på torget var ikke noe problem. Vi har vært på direktesendt radio to ganger og i et titalls aviser så langt.

Fotor0807104851

De orange tettsittende draktene. MedHum-leder Vilde Skylstad intervjues på direkten av NRK P1

Noen av dagene husker jeg ekstra godt, og kommer til å huske resten av mitt liv. Etappen fra Melbu til Stamsund på 12 mil er en av disse. Vi la ut fra Melbu i 10-tiden og tok fergen over til Fiskebøl. Vi var litt uheldige med et par punkteringer før Svolvær, men etter å ha byttet slange to ganger kom vi oss videre. I Svolvær bestemte en gruppe av oss seg for å ta en tur opp på Svolværgeita. Jeg var ikke en av disse, da jeg fryktet de resterende 9 milene. Så vi syklet videre. Vi syklet i nydelig vær i nydelig landskap. Da vi kom til veien ut til Henningsvær bestemte vi oss for å ta turen ut, da vi lå litt foran tidsskjemaet.

Henningsvær er et nydelig fiskevær som ligger ytterst i havgapet ut mot Vestfjorden på noen små skjær. Henningsvær byr på trange gater med små, hvite trehus, masse turister og verdens beste kanelsnurrer vil noen hevde. Etter å ha fortært en pizza og testet kanelsnurrene syklet vi videre, og ut på fylkesvei 815. Fylkesvei 815 er ganske smal, så bobilene holder seg unna denne. I tillegg er den paddeflat, og den snirkler seg langs med fjorden. Alt dette gjør den til den perfekte sykkelveien. Denne står ut som en av de aller beste sykkelveiene på turen. Fremme i Stamsund ble vi akutt misunnelige på gruppen som hadde tatt turen opp på Svolværgeita. Så etter kveldens grilling gikk Christopher, Andreas og jeg opp på Bollatinden, en topp på over 400 meter like vest for Stamsund. Herfra hadde vi en fantastisk utsikt i et fantastisk vær. Kameraet kom godt med denne dagen.

fin utstikt

Sykkelturen bød på mange fine naturopplevelser

Videre gikk ferden med ferge over til Bodø, før vi fulgte kystriksveien til Steinkjer før turen gikk over Fosen til Trondheim. Kystriksveien er kjent som en av de vakreste sykkelveiene som finnes, og det kan jeg tro på. Men Lofoten står ikke tilbake for kystriksveien når det kommer til skjønnhet. Spesielt Andøya og småveiene i Lofoten kan anbefales på det sterkeste. La deg inspirere av bildene våre fra turen hvis du er sykkelinteressert.

På sykkelturen har vi som mål å skape blest om MedHum. MedHum er medisinstudentenes humanitæraksjon, og er en veldedig organisasjon som samler inn penger til et selvvalgt formål annethvert år.

Mor-barn-helse er valgt som fokusområde for MedHum 2014

Innsatsen konsentreres rundt en uke, i år 13. til 20. september. Målet er 2,5 millioner kroner, som i år skal gå til Leger uten Grensers arbeid i Bo-distriktet i Sierra Leone med mor-barn-helse.

Sierra Leone er det landet i verden med høyest barnedødelighet, hvor 1 av 5 dør før fylte fem år. Sierra Leone troner også på toppen over land med høyest mødredødelighet, hvor hele 890 av 100 000 mødre dør under fødsel. Mor-barn-helse er valgt som fokusområde for MedHum 2014, da FNs tusenårsmål 4 og 5 omhandler dette. Tusenårsmålene går ut i 2015, så vi har bare tiden av veien. Derfor var det ekstra inspirerende å bruke nesten to uker av sommerferien på sykkelferie fra Tromsø til Trondheim.

Vi har som mål å samle inn 250 000 kr på sykkelturen alene. Alle penger vi samler inn går uavkortet til Leger uten Grensers arbeid i Bo-distriktet. 100 kr gir livreddende malariamedisin til 36 barn. Dette er penger som virkelig utgjør en forskjell. Du kan støtte MedHum ved å sende SMS med teksten ”Medhum 200”, ”Medhum 100” eller ”Medhum 50” til 2377 for å støtte med angitt beløp, eller gå inn på denne lenken for å støtte med kort eller giro.

Vil du lese mer om MedHum, Bo-distriktet eller sykkelturen sjekk ut medhum.no. Du kan følge videobloggen vår på medhum.no/sykkeltur for daglige oppdateringer.

Sykkelturen avsluttes den 16. august på St.-Hanshaugen i Oslo hvor generalsekretæren i Leger uten Grenser, Anne Cecilie Kaltenborn, og tidligere generalsekretær i WHO, Gro Harlem Brundtland tar i mot syklistene.