Spør en forsker: Om behandlingspress fra barnehagen og overforbruk av antibiotika

av @NTNUhealth 14. mai 2014

Blogger: Niels Benzten

barn som leker under et pledd. Foto: iStock PhotoSpørsmål

I barnehagen er det ofte utbrudd av øyekatarr. Til tross for de nye retningslinjene så blir man stadig bedt om å holde barnet hjemme til behandling er igangsatt. Min fastlege behandler ikke øyekatarr hos barn den første uka og det er vel riktig siden det i de fleste tilfeller går over av seg selv, men jeg merker meg at mange av de andre foreldrene får antibiotikadråper til barna så snart det kommer litt puss i øyevippene. Som forelder føler man seg presset til å gå i gang med behandling, og jeg kjenner at jeg er bekymret for antibiotikaresistens. Hva kan være følgene for barnet mitt og andre i fremtiden om denne utviklingen fortsetter?

Svar fra Niels Bentzen, professor i allmennmedisin

Øjenbetændelse hos nyfødte børn og 1-2 uger efter fødslen skal podes for chlamydia og gonokokker. Det er rigtigt at de ofte går over av sig selv.

Hos større børn med pus i øynene, er det en udbredt (dårlig) vane hos fastleger og vagtleger, at de ordinerer Kloramfenikol øyedråper, så snart en bekymret foreldre har konstatert lidt pus i øyet hos barnet sit. Det er overbehandling! De fleste av disse går over av sig selv, eller de kan ‘helbredes’ med saltvand. Problemet er, at barnehager har forlangt at barna må ‘behandles’ før de kommer i barnehagen, og behandling er sat lig med antibiotika. Det er feil!

Konklusjon: Børn eldre enn 2 uker med litt pus i øynene skal ha dem vasket med saltvand – det er behandlingen! Hvis de får rikelig pus, øynene klistre og bliver røde i det vite (konjuktiva), skal de behandles med Kloramfenikol øyedråper eller Fucithalmic øyesalve.