Ønsker du å gå ned i vekt? Deltakere søkes til ny studie ved NTNU

av @NTNUhealth 14. august 2013

Er du overvektig (BMI* mellom 30 og 45 kg/m2), relativt inaktiv (som ikke mosjonerer regelmessig), i alderen 18-50 år og ellers frisk, så kan dette være en aktuell studie.

målebånd

Vi vil her undersøke i hvilken grad vekttapets hastighet påvirker forbrenning og kroppssammensetning. I praksis sammenligner vi en gruppe som går raskt ned i vekt mot en gruppe som taper tilsvarende vekt i et mer moderat tempo. Hvilken gruppe man havner i skjer ved tilfeldig utvelgelse. Studien varer totalt i 3 måneder.

Gruppen med hurtig vekttap vil i 4 uker følge en såkalt lavkaloridiett bestående av et utvalg milkshakes, smoothies og supper. Gruppen med et mer gradvis vekttap vil skal bruke 8 uker på å gå ned tilsvarende i vekt og får derfor en litt mindre kalorirestriktiv diett, bestående av smoothies, supper og bars, men også noe ordinær mat. Når vekttapsfasen er overstått vil hver enkelt få en kostanbefaling med sikte på å opprettholde vekttapet. Vi forventer et vekttap i størrelsesorden 9-10 prosent i begge gruppene. Måltidsproduktene er gratis.

Ved studiestart, mot slutten av vektreduksjonsfasen og i studiens siste uke (vedlikeholdsfasen) vil du møte forskerne for ulike målinger, så som måling av kroppsmasse, hvilestoffskifte, urin- og blodprøver, samt en sykkeltest.

Ønsker du å delta eller vite mer om studien, bes du kontakte PhD-student Sílvia Coutinho (English speaking) (silvia.coutinho@ntnu.no) eller masterstudent Emilie Føyen (emiliefo@stud.ntnu.no)

Studien utgår fra Det medisinske fakultet ved NTNU og er uten kommersielle bindinger.

*BMI beregnes som: vekt (kg) / (høyde (m) x høyde (m)). Her finner du en BMI-kalkulator (KMI).