Bli en bedre googler!

av @NTNUhealth 13. august 2014

karina.bjorkedalBlogger: Karina Bjørkedal

Det er en kjent sak at både forskere og studenter ofte googler i jakten på akademisk litteratur. Faktisk viste en undersøkelse fra 2005 at hele 72 % av forskerne i utvalget søkte etter akademisk litteratur på Google (Swan & Brown, 2005). Det er vel ingen grunn til å tro at antallet er lavere i dag.

Vi som jobber på biblioteket har ikke noe i mot Google (selv om det kanskje kan virke sånn noen ganger!). Det vi derimot er opptatt av, er at den som googler skjønner at Google ikke søker i «alt på internett», slik man gjerne kan få inntrykk av. De fleste faglige artikler publiseres i databaser som ikke gir treff på Google. I tillegg kan det være vanskelig å finne fram til det som faktisk er tilgjengelig, fordi det gjerne drukner i nettsider, blogginnlegg, presentasjoner og kommentarer. Hvor ofte sjekker du treffene på side 7?

Når det er sagt; man kan finne mye nyttig på Google, og nettopp derfor ønsker vi å dele noen nyttige tips, slik at du kan få bedre og mer relevante treff når du googler. Her er 5 nyttige tips til deg som vil bli en bedre googler.

1. Utelat ord du ikke ønsker å ha med ved å bruke –

Av og til kan det være nødvendig å få tatt vekk konkrete ord fra søket ditt. Ved å bruke – tegnet fjerner du treff som inneholder dette ordet. Dette søket vil altså gi deg treff som handler om Frankrikes hovedstad, og utelate treff om hotellarvingen Paris Hilton.

google-paris-hilton

2. Søk på en bestemt nettside
Kanskje leste du en kronikk av NTNU-forsker May Britt Drugli i Aftenposten og ønsker å finne den igjen elektronisk. Et søk på navnet hennes vil gi mange treff, men om du skriver site:Aftenposten.no før navnet, søker du kun i sider på Aftenposten.no der forskeren er nevnt.

google-drugli

3. Søk på filtype

Dersom du vet at dokumentet du leter etter er en Excel-fil, en Word-fil eller en PDF, kan du avgrense søket på dette. På jakt etter en søkeveiledning for PubMed? Skriv filetype:pdf før søkeordet.

google-pubmed

4. Søk etter nøyaktige fraser

Bruk hermetegn for å søke etter en nøyaktig frase. Søker du etter Kavli Institute vil Google søke etter både «Kavli» og «Institute». Ved å sette hermetegn rundt søkeordet vil du bare få treff som kombinerer ordene.

google-kavli

5. Gjør to søk på en gang ved å sette OR mellom søkeordene

Søking med OR kan brukes hvis du for eksempel vil søke etter treff på både norske og engelske sider, synonymer eller utenlandske navneformer.

google-anatomi