Med mail som machete – En medisinstudents guide til forskerlinjeprosjekt

av @NTNUhealth 12. desember 2014

jan petterkasperBloggere: Jan Petter Neverdahl og Kasper Schei
Forskerlinje- og medisinstudenter

Forskerlinja er et tilbud til medisinstudenter etter andre eller tredje studieår for de studentene som ønsker å forske allerede i løpet av studiet. Det forlenger studieløpet med ett år, og det tas opp tolv studenter hvert år. Dette blogginnlegget er skrevet av forskerlinjestudenter som et kompass til dem som vurderer å søke forskerlinja. Søknadsfristen er 1. april. Signifikant er linjeforeningen til forskerlinjestudentene.

Foto: Geir Mogen/NTNU

(Foto: Geir Mogen/NTNU)

Vil du skaffe Norges første nobelpris i medisin? Det toget har dessverre gått, men den andre norske vinneren vil nok ikke gå stille i dørene heller! Vi er stinne av beundring over at du vurderer å berike studenttiden din med å utforske det som godt kan bli en verdenssensasjon! Men først må du få tak i prosjektet og den riktige veilederen for deg. Hvordan får jeg til det da, spør du. Signifikant gir deg svaret.

Da vi selv lette etter forskningsprosjekt for forskerlinje for ett år siden, virket forskningsverdenen på fakultetet som Amazonas uten machete og professorene som bebrillede rovdyr. Noen av oss så hverken for oss nobelpris eller doktorgrad, men ville vite litt om hvilke mysterier som befinner seg bak forskningsverdenens smektende slør. Forskerlinjas eksamensfrie og bekymringsløse vår samt generøse forskningsstipend tiltrakk mange, og lysten til å se vårt eget navn på en artikkel fikk for alvor lurt oss inn på tanken. Men felles for alle var at også vi slet med å komme i gang.

La oss si at du også, av en vilkårlig god eller dårlig årsak, tenker på å søke forskerlinja: Det er veldig bra! Da har du allerede tatt steget opp på første trinn av forskerstigen. Men ikke hvil på laurbærene helt ennå, for det gjenstår fortsatt noen stigetrinn til du er i mål. Det neste trinnet er å finne det perfekte temaet for deg. Men hvordan går du fram uten machete i Amazonas? Aller sannsynligst er det at du allerede har en god machete, kanskje til og med flere. Hvilke macheter da, tenker du kanskje enfoldig for deg selv, mens du henger krokbøyd over Brodal. Vi skal ikke melke analogien for mye, men vi har altså laget en liste av fremgangsmåter som kan være kjekk å benytte seg av når skattejakten begynner. For denne gang skyr målet middelet – du vil inn. Og machete eller ei, det kan uansett ta litt tid, og derfor er det lurt å begynne tidlig. Så det er bare å sette deg selv i sving:

• Finn et fagområde du er interessert i.
  • Snakk med eller send e-post til foreleserne innen temaet. De elsker å fortelle om det de forsker på.
  • Snakk med forskningsansvarlig professor ved instituttet.
  • Sjekk hovedoppgavekatalogen på nettsida til fakultetet.
  • Spør forskerlinjestudenter. Vi digger oppmerksomhet enda mer enn foreleserne, og hjelper deg gjerne!
  • Besøk forskerlinja sin side på fakultetets nettsider.

Hvis du er av den oppfatning at e-post er blodfattig og har lyst å sjokkere litt, er et meget bra alternativ å finne ut hvor offeret ditt (tidligere bebrillet rovdyr) har kontor. Da kan du møte opp i egen høye person og vise at du mener alvor. Dette er en teknikk for viderekomne, og dersom du ikke mener så fryktelig mye alvor er en e-post fortsatt et særs godt alternativ.

I motsetning til hva du (paradoksalt nok) tror, er det et ubestridt faktum at du er en ung og fremadstormende medisinstudent! Du er kjempeattraktiv for forskningsmiljøene, og de er svulmende interesserte i å få nye forskerlinjestudenter i gruppene sine. For i tillegg til å tilby forskningsgruppa den vinnende personligheten din og en medisinstudents tinnsoldataktige standhaftighet, vil du også gi dem masse kunnskap gjennom forskningen du gjør – som senere nok kommer til å bli en verdenssensasjon (i fare for å repetere oss selv).

Dermed er neste skritt for deg å skru på forskerlinjeantennene de neste månedene. Begynn aller helst å lete før jul slik at du kan gruble på emnet over pinnekjøttet. Man må absolutt ikke ha bestemt seg for å søke for å begynne å lete prosjekt. Man trenger heller ikke å kunne noe om et emne for at det skal være greit å ta kontakt med folk.

Hvem vet, kanskje er ditt fremtidige prosjekt så spennende at det overbeviser deg?

En signifikant god (p<0,05) julehilsen fra oss i Signifikant-styret, forskerlinjas linjeforening.
Jan Petter og Kasper