Kronprinsessen og Tore Godal om global helse

av @NTNUhealth 8. november 2016

Blogger: Elin Yli Dvergsdal, rådgiver for satsingsområdet Global helseElin YD

Torsdag 3.november hadde NTNU besøk av Kronprinsesse Mette-Marit som intervjuet sitt forbilde, doktor Tore Godal. Studentorganisasjonen Effektiv Altruisme hadde invitert dem til Trondheim og de snakket for en fullsatt sal på Gløshaugen.

Kronprinsessen kaller den norske immunologen for et godt eksempel på global nestekjærlighet. Tore Godal har tidligere jobbet som rådgiver for Gro Harlem Bruntland da hun var Generalsekretær i WHO og etablert den Globale vaksinealliansen (GAVI). Godal er nok ikke så kjent for den norske befolkningen, da han ikke har vært mye i mediebildet.  Han er nå blitt 77 år, og er fortsatt engasjert i arbeidet med å bygge opp en vaksinebank med mål om å hindre utbrudd av nye store epidemier som Ebola. Godal begynte å forberede seg på pensjonisttilværelsen som 60-åring, men ble spurt om å lede arbeidet med å bygge opp GAVI. Dette var et tilbud han ikke kunne si nei til og bare 3 måneder senere sendte han et brev til Bill Gates, som førte til at han bidro med 750 millioner dollar. Siden dette har GAVI blitt ti ganger større og reddet millioner av liv.

IMG_1664Kronprinsesse Mette-Marit er veldig opptatt av ungdom, at de blir lyttet til og inkludert i det globale samfunnet. Ikke minst ble det poengtert at man nå med de nye bærekraftsmålene må se nærmer på hvordan unge blir ivaretatt. – Det er ungdom som skal arve den jorden vi lever på og må ha innflytelse på det som skjer. Ungdom har ofte ikke så mange hindringer og er mer kreativ i sin tankegang.

– Innovasjon er forlengelsen av å leke med legoklosser, det er surstoff til diskusjoner og et helt IMG_1666avgjørende virkemiddel for folkehelsen. Frykten for å feile må ikke få ta overtaket. Innovasjon har drømmen og eventyret over seg, sa Tore Godal og ba studentene jobbe hardt, følge drømmene og ta risker.

Etter at det offisielle programmet var over fikk ledelsen og fagperso
ner ved Det medisinske fakultet møte kronprinsessen og Tore Godal. Global helse-aktivitene ved NTNU ble drøftet, og to ph.d-kandidater presenterte sine forskningsprosjekt i Sierra Leone og Nepal. Kronprinsessen kunne fortelle at hun hadde vært i Nepal som ung og gjerne ville tilbake dit med sin familie.

IMG_1678

Håkon Bolkan, ph.d-kandidat ved fakultet, overleverte en gave til Kronprinsessen. Det var en toalettmappe sydd av resirkulert materiale for å skape inntekter til Masanga sykehuset i Sierra Leone.