Kombinasjonsbehandling – veien til bedre kreftbehandling for den enkelte?

av @NTNUhealth 23. september 2014

Forsker grand prix er stedet der ni forskere får fire minutter hver til å presentere forskningen sin på en scene på en slik måte at alle forstår det. Dette skjer på Byscenen i Trondheim 25. september kl. 19. Ni håndplukkede doktorgradskandidater fra NTNU deltar. Tre av deltakerne er fra Det medisinske fakultet, og her er én av dem.

Blogger: Åsmund Flobak,Åsmund Flobak, forsker grand prix
stipendiat ved Institutt for kreftforskning og molekylær medisin

Noen kombinasjoner av kreftmedisiner virker bedre sammen enn andre kombinasjoner. Faktisk virker noen kombinasjoner så godt sammen, at dosen av hver medisin i kombinasjonen kan reduseres drastisk, uten at effekten tapes. Det er bra fordi lavere dose betyr mindre bivirkninger. Jeg leter etter slike medisinkombinasjoner – og har allerde gjort noen spennende funn.

Et problem når man kombinerer medisiner er at det finnes et enormt antall kombinasjoner, sammenlignet med antall enkeltmedisiner. Det er umulig å teste alle kombinasjoner i praksis, og jeg leter derfor også etter teknikker for å forutsi hvilke kombinasjoner som er spesielt gunstige, slik at vi ikke trenger å teste alle i praksis, men kan konsentrere oss om de få gode kombinasjonene.

Jeg gleder meg til å vise verden hva jeg har oppdaget, og Forsker grand prix er et utmerket sted å vise dette på. Jeg setter stor pris på en god aha-opplevelse, og enda artigere er det å kunne gi en til andre.