Hvordan bli en #superhelt i forskningskommunikasjon?

av @NTNUhealth 2. april 2014

Blogger: Anne Steenstrup-DuchAnne Steenstrup-Duch

Når Ivar Skjåk Nordrum tar av  seg legefrakken blir han en #superhelt i forskningsformidling

Når Ivar Skjåk Nordrum tar av seg legefrakken blir han en #superhelt i forskningsformidling (Original foto: Synnøve Ressem/Universitetsavisa)

Aller først må du selvfølgelig levere god forskning. Men det hjelper ikke med god forskning om kun noen få av dine kollegaer kjenner til og forstår det du jobber med.

Du må fortelle om forskningen din til omverdenen. Ikke bare i Norge, men også internasjonalt.

Neste uke arrangerer Det medisinske fakultet for niende år på rad et obligatorisk kurs i forskningsformidling for ph.d. stipendiater. I år er over 100 stipendiater påmeldt kurset.

Hovedpoenget med dagen er at stipendiatene skal klare å forklare med noen få setninger hva de jobber med.

Kurset heter SMED8005. Professor Magne Nylenna har med seg redaktør for The Lancet, Richard Horton. Over to dager skal stipendiatene lære om hvordan de skal skrive vitenskapelige artikler for å få dem publisert.

Jeg har ansvar for den delen av kurset som handler om hvordan stipendiatene skal få nettopp denne forskningen ut «til folket».

I løpet av onsdag 9. april vil de få tips og råd om hvordan de på en enkel og korrekt måte skal forklare forskningen for en journalist. De skal også lære hvordan de kan spre forskningen sin ved å skrive gode blogginnlegg.

De kan glede seg til å få høre innlegg fra dekan Stig Slørdahl som har blogget hver eneste fredag på forskning.no siden 12. september 2008!

Journalist i Dagsrevyen Jøte Toftaker vil fortelle om hvordan han jobber med forskningssaker.

Og vår egen #superhelt innen formidling Ivar Skjåk Nordrum (ta et lite søk på bloggen, så vil du få et kjapt inntrykk av alt han holder på med) vil fortelle om hvordan et blogginnlegg ble til ti sider i Aftenpostens A-magasinet.

Hege Tunstad som har lang fartstid som både forskningsjournalist og blogger, skal sammen med meg holde stipendiatene våkne resten av dagen med innlegg, case og oppgaver.