Fredagsforelesningen: Fra kunnskap til folkehelse

av @NTNUhealth 17. januar 2014

I dag holdt sykehusdirektør Nils Kvernmo og dekan Stig Slørdahl fredagsforelesningen. De snakket om hvordan det nye universitetssykehuset skal veksle investeringen inn i enda bedre pasientbehandling, forskning og utdanning.

Kunnskapssenteret er siste etappe av en til nå 10-15 år lang sykehusutbygging i Trondheim. En utbygging som har ført sykehus og universitet tett sammen. Investeringen er på 12,5 milliarder. Enda gjenstår psykiatrisenteret.

Nils Kvernmo og Stig Slørdahl viste klipp fra TVNorge-serien "På liv og død", som også er filmet på St. Olav (Foto: Karina Bjørkedal)

Nils Kvernmo og Stig Slørdahl viste klipp fra TVNorge-serien “På liv og død”, som også er filmet på St. Olav (Foto: Karina Bjørkedal)

Det er godt dokumentert at det er sammenheng mellom god forskning og god pasientbehandling, og i Trondheim ligger forholdene spesielt godt til rette for å drive klinisk forskning.

Nils Kvernmo fortalte at da Adressa ba om tilbakemelding på lesernes erfaringer med St. Olavs Hospital, så var veldig mange fornøyde med sykehuset. Men samtidig understrekte Kvermo at samarbeidet mellom sykehus og universitet kan bli enda mer integrert.

Stig Slørdahl kom med en oppfordring til klinikerne i salen om at de skulle ta en tur til tredje etasje til forskerne som higer etter praktiske case å forske på.

De viste også til tall fra USA at det er en sterk sammenheng mellom de beste sykehusene og beste universitetene. Det vil si at der det er god forskning er det også god pasientbehandling.

Les mer om fredagsforelesningene, neste uke skal Bård Kulseng snakke om fedme og “Det tunge livet”.

Denne viser sammenhengen mellom gode universitet og gode sykehus