Forskningsdagene – 11 dager med forskningsmoro

av Hanne Strypet 16. september 2013

Det er igjen tid for populærvitenskapelige dager, både her i Trondheim og ellers i landet. Fra 18. til 29. september er det en drøss av ulike aktiviteter og arrangementer du kan dra på rundt om i Norge. Mange av forskerne våre her på Det medisinske fakultet er opptatt av formidling, og er å se på Forskningstorg, forskernatt og lunsjforedrag de kommende dagene.

HUNT-stand

Helseundersøkelsen i Nord-Trøndelag (HUNT) på Forskningstorget i 2011

Forskningsdagene foregår hver høst, i september. Det er Norges Forskningsråd som arrangerer festivalen. Deres mål er å blant annet å skape begeistring og forståelse for forskning og formidle hva forskningen og forskningsresultater betyr for oss i hverdagen.

Her finner du program for Forskningsdagne i Sør-Trøndelag.

Noe av det første på programmet er Forskningstorget 20. og 21. september. Ved siden av Olav Tryggvason-statuen på torget i Trondheim, kommer det opp to store telt med mer enn 1000 kvadratmeter med stander. Her viser forskere fra NTNU og andre store forsknings- og kunnskapsbaserte institusjoner i regionen fram litt av sin forskning.  Her kan voksne og barn prøve, smake, kjenne og lære hvor spennende forskning kan være.

Fra fjorårets Forskningstorg. Her ser de på bakterier og virus i mikroskop (foto: Maria Stuifbergen)

Fra fjorårets Forskningstorg. Finn Einar og Hilmar Brandsen ser på bakterier og virus i mikroskop (foto: Maria Stuifbergen)

Her finner du hele programmet for Forskningstorget 20. sept (kl 9-15) og 21.sept (kl 11-15). Fra Det medisinske fakultet finner du disse standene på årets Forskningstorg:

Hjernen er vann, med forskere fra Kavli-instituttet

Forteller deg hvor viktig vann er for hjernens funksjon: Hjernen består forbløffende nok av 4/5 vann! Kavli-forskerne vil demonstrere hvordan vannet sørger for at hjernen kan sende elektriske signaler mellom hjernecellene, vise hvor ulike deler av hjernen befinner seg i forhold til hverandre, samt fortelle om hva ulike hjernedeler gjør oss mennesker i stand til. Her blir det også konkurranse der barn og ungdom får anledning til å prøve seg som hjerneanatomister!

Fra papir til pasient: Kreftomsorg i 2013, med forskere fra PRC

Forklarer prinsippet «from bench to bedside» eller fra forskning til praksis, i kreftomsorg i det integrerte universitetssykehuset. Inne i standen vil har forskerne stasjoner som interaktivt viser fram forebygging, vurdering, behandling og forskning – og samspillet mellom disse.

Ta livet av kreftcellene!, med Kreftforeningen i samarbeid med forskere fra K. G. Jebsen Senter for Myelomforskning

Hva er kreft? Hvordan ser en kreftcelle ut? Hvordan kan kreft behandles? Hvordan jobber en kreftforsker? Det får du vite når du prøver deg som kreftforsker på denne standen på Forskningstorget.

Se inn i kroppen med ultralyd!, med ultralydforskere fra Institutt for sirkulasjon og bildediagnostikk

Se hvordan ditt eget hjerte pumper, hvordan blodet i halspulsåren pulserer eller hvordan musklene i armen din beveger seg. Mens du venter på tur, kan du konkurrere i å fange fisk, manøvrere en ubåt og lete etter forkalkning i blodårer i et nytt mobilspill om ultralyd.

Vær en venn, med forskere fra Regionalt kunnsapssenter for barn og unge

Hvordan kan vi hjelpe en venn som har det vanskelig? Hvordan kan voksne bli bedre til å se og hjelpe barn som har det vanskelig? Si din mening!

Andre arrangement med forskere fra Det medisinske fakultet under årets Forskningsdager

– Bruk av MR-avbildning i personlig tilpasset kreftbehandling, med Siver Moestue – 25. sept kl 11-12 i Trondheim folkebibliotek

– Forsker grand prix, med blant annet tre deltakere fra vårt fakultet – 25. september kl 19-22 på Byscenen i Trondheim

– Bill.mrk: Søker livmor/egg ønskes kjøpt. Bør eggdonasjon og surrogati tillates i Norge?, Reseachers Nigth 27. sept kl 19 på Byscenen i Trondheim.

Flere av forskerne våre deltar også med lunsjforedrag rundt om hos bedrifter og organisasjoner. Noen deltar også på ungdommens forskernatt på Realfagsbygget på Gløshaugen.