Et spill om ultralyd og teknologi

av Hanne Strypet 7. desember 2013

Blogger: Hanne StrypetHanne Strypet

Vær en delfin. Gjett hvilket organ. Finn fisk med ultralyd. Skann kroppen med ultralyd.

Dette er setninger hentet fra plakaten for spillet Jakten på ultralydbølgene. Litt reklameaktig, men samtidig veldig dekkende for de ulike brettene i mobil-/nettbrettspillet vi på Det medisinske fakultet har utviklet det siste halvåret.

Du kan laste ned spillet for iPhone og iPad (iOS) her, og til enheter med Android her (gratis).

I Jakten på ultralydbølgene samler du poeng ved å blant annet å spille en delfin som må passe seg for hai, gjette riktig på hvilket organ du ser på ultralydbildet og bruke ekkolodd i en fiskebåt for å finne fisk. Spillet har også en ubåt-brett (som jeg synes er litt vanskelig).

jakten på ultralydbølgene

Fra et av brettene i spillet. Fang mest mulig fisk på to minutter.

Jakten på ultralydbølgene skal på en underholdene måte forklare hvordan ultralydteknologi og det med lydbølger fungerer. Spillet har også et konkurranseelement – man blir rett og slett litt hektet!

Ultralyd er lydbølger som sendes ut og som reflekteres tilbake når de treffer noe. Ut fra de reflekterte lydbølgene kan man danne seg et bilde av det man ikke kan se i det mørke havdypet – eller under huden. Ultralyd brukes i dyreriket av blant annet flaggermus og delfiner. Vi mennesker bruker det samme prinsippet innen helsevesenet for å se på et foster i mors mage eller undersøke om hjertet fungerer som det skal.

jakten på ultralydbølgeneI brettet «fartsmåling» i spillet får du oppleve hvordan ultralydteknologi ikke bare kan gi oss bilder av kroppens indre, men at ultralyd også kan hjelpe legene med å diagnostisere trange hjerteklaffer og blodårer.

Hvis blodårene begynner å tette seg igjen, vil blodet som renner gjennom få høyere fart når det passerer innsnevringen. Det samme skjer med vannet når man klemmer på en hageslange. Med et ultralydapparat og Doppler-teknologi kan legene finne slike innsnevringer slik at de kan behandle det. I spillet skal man bruke ultralydbølger for å finne det trange området i en blodåre, for deretter å behandle pasienten.

Dopper-ultralydteknologi ble utviklet på 1970-tallet av ingeniører ved NTNU og testet ut i nært samarbeid med leger ved St. Olavs Hospital. Denne teknologien brukes i ultralydapparat verden over i dag. Forskning på ultralyd står veldig sterkt i Trondheim på grunn av det nære samarbeidet mellom universitetet og sykehuset. Her kan du lese mer om ultralydforskningen ved NTNU i dag.

Her kan du se en kort video om ultralyd.

jakten på ultralydbølgene

Jakten på ultralydbølgene er laget av Det medisinske fakultet ved NTNU, med støtte fra Forskningsrådet. Vi ønsket å utvikle en løsning for interaktiv kommunikasjon, som skulle være både underholdene og lærerik. Spillet ble første gang brukt under Forskningsdagene i høst. Siden den tid har vi justert spillet litt og har nå lagt på en stemme som forklarer deg hva du skal gjøre.

Erlend Dahl, 5.årsstudent innen kunstig intelligens ved NTNU jobbet denne sommeren med å utvikle og programmere spillet for oss. Han samarbeidet tett med forskere ved NTNU og leger ved St. Olavs Hospital slik at innholdet i spillet skulle bli faglig korrekt.

Fra 30. januar 2014 vil spillet det inngå i en utstilling om ultralyd i Medisinsk museum – et nytt museum i 3. etasje i Kunnskapssenteret ved St. Olavs Hospital og Det medisinske fakultet på Øya i Trondheim.