Edvard Moser får prestisjetungt stipend – igjen

av @NTNUhealth 14. oktober 2013

Edvard Moser får prestisjetungt stipend – igjen

av @NTNUhealth 14. oktober 2013

Edvard Moser med mikroskopFor andre gang får professor Edvard Moser tildelt ERC Advanced Investigator Grant. Stipendet er på drøyt 20 millioner kroner (2.5 millioner Euro).

Edvard Moser ved Kavli Institute for Systems Neuroscience på NTNU forsker på nettverk av nerveceller hjernen, og er kjent for å ha vært med på å avsløre hvordan stedsansen fungerer. Stedsansens byggesteiner, gittercellene, er springbrettet for å forstå prinsippene bak hvordan nevrale nettverk fungerer. Det er dette det nye prosjektet skal handle om.

– Gittercellene, og stedsansen, er et veldig godt utgangspunkt for å knekke koden for hvordan nervenettverkene virker, sier Moser. – Vi har kartlagt anatomien og oppbyggingen av nettverkene og modulene som lager hjernens koder for våre stedsopplevelser og bevegelser. Nå skal vi komme til bunns i hvordan mekanismene bak stedskodingen fungerer.

Grossister i stipend

Dette er det tredje Advanced Investigator Grant som tildeles en forsker på Kavliinstituttet på NTNU. Tidligere har Edvard Moser og May-Britt Moser fått et slikt stipend. ERC deler også ut såkalte starting grants. Hele fire slike har gått til Kavliinstituttets forskere, nå siste Jonathan Whitlock.

Edvard Moser fikk ERC-stipend første gang det var mulig å søke, for fem år siden. Han er den første som får stipendet for andre gang.

Det er de europeiske forskningsrådet (ERC) som står bak det femårige stipendet som alle forskere i verden kan søke på. Totalt tre nordmenn får stipendet i år.

Grossister i stipend