Bruk mobilen for å finne fram på Campus Øya

av Hanne Strypet 30. mai 2013

Blogger: Hanne StrypetHanne Strypet

Foto: Hanne Strypet

Ikke alltid så lett å finne veien

Fra og med i dag kan du bruke MazeMap til å finne fram på universitetssykehuset St. Olavs Hospital.

MazeMap er elektroniske innendørs-kart for universitetssykehuset, utviklet av Trådløse Trondheim for Det medisinske fakultet ved NTNU og St. Olavs Hospital.

MazeMap er litt som google maps eller andre kartløsninger du kanskje kjenner til fra før, bare at dette handler om å finne fram innendørs, mellom vegger og tak – og mellom etasjer. Det er unikt!

På Mazemaps nettsider kan du laste ned MazeMap og lese mer om teknikken bak kartløsningen.

Foto: Hanne Strypet

Innendørskart for universitetssykehuset tilgjengelig på mobilen

Du kan bruke disse kartene via en app som du laster ned til en smarttelefon eller et nettbrett. Den fungerer både for Android og for  iOS/Apple-enheter. Du kan også bruke kartene via MazeMaps nettside.

MazeMap er et hjelpeverktøy for pasienter, pårørende, studenter, ansatte og andre som skal finne fram på St. Olavs Hospitals område på Øya. I MazeMap kan man søke opp den poliklinikken, prøvetakingen eller sengeposten man skal til. Når pasienter for eksempel har time på en poliklinikk, kan de nå søke opp denne poliklinikken i MazeMap med smarttelefonen sin, og få tegnet opp en rute fra der de står til dit de skal. Dermed er det bare å følge streken på kartet. Det går også an å søke etter nærmeste toalett, kantine eller kiosk.

mazrmap for St. Olavs Hosptial

Her skal jeg til Barneortopedisk poliklinikk. Jeg står i vestibylen på Bevegelsessenteret, og får opp en sti som går til poliklinikken som ligger i 4. etasje i Kvinne-barn-senteret

Det er ikke bare pasienter og pårørende – personer som ikke befinner seg på sykehusområdet på Øya daglig – som kan trenge ekstra hjelp for å finne fram. De ansatte på St. Olavs Hospital og Det medisinske fakultet er ofte heller ikke så godt kjent i de byggene de ikke selv oppholder seg i til daglig. Da kan det være greit å ha en app som viser vei til riktig møterom eller avdeling de gangene man skal utenfor «eget rede».

For studentenes del vil dette være en god hjelp til å finne fram til auditoriet tidsnok til å rekke forelesningen eller å finne nærmeste lesesal eller grupperom.

karttavle

MazeMap skal ikke erstatte kart, infotavler og infoskranker på universitetssykehuset.

God og tydelig skilting er og vil fortsatt være viktig for universitetssykehuset. En app skal ikke erstatte skilting, men MazeMap blir en nyttig tilleggstjeneste for å hjelpe besøkende, pasienter, ansatte og studenter til å finne fram dit de skal.

Løsningen er under utprøving. Kanskje du finner enkelte feil i kartene eller har innspill til tjenesten, og da vil vi gjerne at du sier fra til feedback@mazemap.com.

Tips: MazeMap er tilgjengelig via gjestenettet på sykehusområdet, selv om man ikke har logget seg inn. Og hvis du skal bruke den automatiske posisjoneringen, må du være på nett via WiFi og ikke 3G.