Barsk med bart: få opp pulsen i Movember!

av @NTNUhealth 11. november 2015

Debbie Hill og Leslie WoodBloggere: Forsker Debbie Hill og stipendiat Leslie Euceda Wood
MR Cancer-gruppen, Institutt for sirkulasjon og bildediagnostikk

Det er den tiden av året igjen! Og i år utfordrer Movember Foundation DEG til å bekjempe fysisk inaktivitet ved å bevege deg hver dag denne måneden. I beste Movember ånd tok derfor MR Cancer gruppen (med venner) på seg sine raffeste treningsantrekk og dristet seg ut i frisk morgenbris en nydelig novembermorgen. Ikke bare for å få deg til å smile, men også for å rette oppmerksomheten mot menns helse og prostatakreft.

MR Cancer-gruppen i treningstøy og barter.

Ifølge Movember Foundation er mangel på fysisk aktivitet verdens fjerde største risikofaktor for dødelighet med 3,2 millioner dødsfall i året. De har derfor ekstra trykk på å bekjempe fysisk inaktivitet i år ved å:

1. få folk til å bevege seg mer (sjekk ut MOVE kampanjen deres)
  2. rette oppmerksomhet mot farene ved fysisk inaktivitet, og de positive virkningene fysisk aktivitet har på både fysisk og psykisk helse
  3. finne nye måter å oppfordre til fysisk aktivitet
  4. investere i prosjekter som øker forståelsen for hva som kan motivere menn til å bevege seg mer.

Her ved NTNU er vi flere som ser på helseeffektene ved trening. CERG gruppen, for eksempel, fokuserer på fysiologiske effekter av trening (sjekk ut websiden deres for mer informasjon og fitnesskalkulator!), og nylige studier har vist at å trene bare 1,5 timer i uka kan redusere dødeligheten med 20 %.

Hadde det bare vært så enkelt – til tross for at vi trener mer, så blir vi allikevel tyngre! Dette kan forklares med lengre perioder med inaktivitet, som er vanlig i manges arbeidssituasjon. Heldigvis kan små endringer i daglige rutiner, som å sykle til jobben, ta trappene i stedet for heisen eller å oppfordre til «møter på farten» heller enn å sitte stille ved pulten, gjøre en stor forskjell for din generelle helse.

I MR Cancer gruppen ønsker vi å forbedre vår forståelse av prostatakreft og å gjøre medisinsk avbildning så god som mulig for å kunne gi best mulig behandling. Det har blitt vist at trening minsker blodserumnivåene av stoffskiftehormoner og kjønnshormoner som man tror stimulerer prostatakreft.

I tillegg øker faren for prostatakreft med alder. En oppbygning av frie radikaler kan endre forholdene inni cellene, og dette har blitt knyttet til forhøyet kreft risiko. Trening bekjemper disse endringene ved å redusere antall frie radikaler, og kan derfor bidra til å redusere kreftrisikoen. Hos prostatakreftpasienter har trening blitt assosiert med redusert dødelighet fra både selve prostatakreften og fra andre årsaker. Samtidig ser det ut til at mer krevende fysisk trening som sykling, jogging eller svømming i tre timer per uke kan bidra til betraktelig høyere overlevelse ved prostatakreft.

For øyeblikket holder vi på med en innledende studie på effektene av trening på prostatakreft i en musemodell. (Les vårt tidligere blogginnlegg: How moustaches, mice and magnets contribute to prostate cancer research.) Vi er interessert i hvorvidt mus med tilgang til treningshjul utvikler kreft på en annen måte eller på et senere tidspunkt enn sine ikke-trenende artsfrender (eller om de utvikler kreft i det hele tatt!). Museprostataene sjekkes jevnlig med avansert MR avbildning, og vi kommer til å dobbeltsjekke resultatene med metabolske og mikroskopiske undersøkelser av vev ved bruk av såkalt high resolution magic angle spinning (HR-MAS) spektroskopi og immunhistokjemi.

Formålet med forskningen vår er å kunne forbedre klinisk praksis i kampen mot kreft, og dette muliggjøres med støtte fra Kreftforeningen, Forskningsrådet og Samarbeidsorganet.

Så bli med på Movember, enten ved å strutte rundt med den barten, bli mer fysisk aktiv, eller begge deler. Saml inn penger og rett oppmerksomheten mot menns helse, og pass på din egen i samme slengen!

Referanser:

1. Barnard RJ, Leung PS, Aronson WJ et al: A mechanism to explain how regular exercise might reduce the risk for clinical prostate cancer. Eur J Cancer Prev 2007; 16: 415.
  2. Leung PS, Aronson WJ, Ngo TH et al: Exercise alters the IGF axis in vivo and increases p53 protein in prostate tumor cells in vitro. J Appl Physiol 2004; 96: 450.
  3. Ornish D, Weidner G, Fair WR et al: Inten- sive lifestyle changes may affect the progres- sion of prostate cancer. J Urol 2005; 174: 1065.
  4. Ji LL, Gomez-Cabrera MC and Vina J: Exercise and hormesis: activation of cellular antioxidant signaling pathway. Ann N Y Acad Sci 2006; 1067: 425.
  5. Kenfeld SA, Stampfer MJ, Giovanucci E, Chan JM: Physical Activity and Survival After Prostate Cancer Diagnosis in the Health Professionals Follow-Up Study. J Clin Oncol 2011; 29:726-732
  6. Bonn SE, Sjölander A, Lagerros YT, Wiklund F, Stattin P, Holmberg E, Grönberg H, Bälter K: Physical Activity and Survival among Men Diagnosed with Prostate Cancer. Cancer Epidemiol Biomarkers Prev 2014; 24(1): 57–64