Vind i seilene for kjernefasiliteter

av @NTNUhealth 25. november 2013

0c3cfc11-e09c-361d-b00e-25c97c117b46

Blogger: Janne Østvang

En prodekan, en professor, en post doc og en rådgiver trosset varslene om ekstremværet Hilde og tok flyturen til Molde sjukehus for å møte forskningsinteresserte helsearbeidere fra Møre og Romsdal forrige fredag. Planen var å vise hvilken nytteverdi kjernefasiliteter har i klinisk forskning, og samtidig gi en kick-start til et stort forskningsprosjekt om inflammatorisk tarmsykdom (Eng: Inflammatory Bowel disease (IBD).

Informasjon om kjernefasiliteter til Molde sjukehus

Tre kalde ambassadører venter på taxi i regnet for å komme seg til leiebilen i det stormfulle været

Da vi landet i Molde var værvarslene så faretruende at mannfolkene sporenstreks bestilte en leiebil for å slippe et lite propellfly hjem igjen. Etter det kunne vi senke skuldrene og prodekan for forskning, Bjørn Gustavsson, kunne introduserte Det medisinske fakultet for en forsamling helsearbeidere som faktisk var større enn vi hadde forventet.

Deretter var det min tur til å forklare hva en kjernefasilitet er, og gi dem en liten smakebit på hvordan de kan brukes. Rett og slett en liten speed-date med avansert infrastruktur. Vi har syv kjernefasiliteter hos oss på Det medisinske fakultet (klikk på lenka for å lese mer om hver enkelt av dem).

Bjørn, Arne Sandvik (professor, lege og leder for en kjernefasilitet) og Atle Granlund (post doc) er alle deltakere i et stort klinisk forskningsprosjekt som også innebærer samarbeid med de fleste sykehusene i Midt-Norge. Prosjektet skal samle blodprøver, biopsier (vevsprøver) og pasientinformasjon fra pasienter med inflammatorisk tarmsykdom i nært samarbeid med klinikere, sykepleiere og bioingeniører ved sykehusene i Midt-Norge). Bjørn, Arne og Atle informerte om hvordan innsamlingen skulle foregå, og hva som vil skje med prøvene senere. Trekløveret inviterte også de involverte klinikerne ved sykehuset til å delta aktivt med ideer og utførelse av forskning som kan gjøres på de innsamlede prøvene senere. Atle avsluttet det hele med å vise hvordan de bruker kjernefasiliteter i prosjektet og at dette kan lede til publikasjoner i “Journal of Incredible good Science”.

Veien hjem i leiebil tok lenger tid enn det hadde tatt med et småfly, men med en utrolig god stemning i bilen på grunn av et godt møte med Molde sjukehus så var det greit med de ekstra timene.

Samme gjengen skal til mange av sykehusene i Midt-Norge i løpet av vinteren. Vi håper på like fruktbare møter overalt, men vi har lært og bestiller herved bedre vær til de neste turene.