Utstilling om barn og unges helse

av Hanne Strypet 1. desember 2015
barn_helse1_fotoChristinaY_

Petter Aadahl (t.v) og Pål Romundstad holder snora for 5.klassingen Sindre fra Ila skole (foto: Christina Y. Olsen/St. Olavs Hospital).

Museumsutstillingen Ung helse åpnet 1. desember i Medisinsk museum ved St. Olavs Hospital og Det medisinske fakultet ved NTNU. Her kan du oppleve og lære mer om hvordan det var å være barn på sykehus før og hvordan det er i dag.

I utstillingen møter vi skikkelsene Anne og Birk, som begge er innlagt på sykehus. Anne lever på 1920-tallet og har tuberkulose, mens Birk er fra nåtiden og har fått leukemi (blodkreft). En sammenligning viser at deres to sykehushverdager er vidt forskjellige.

Aktiviteter og «kikkhullsboks»

Utstillingen er laget for barn og ungdom. I utstillingen kan man utforske og løse oppgaver, f.eks:

• Prøve deg som kirurg med kikkhullskirurgi
  • Pusle på plass organer på rett plass på ei dukke
  • Se i mikroskop
  • Løse oppgaver knyttet til utstillingen
  • Fordype deg i filmer og utforske innhold i skuffer

Museet har også en lese- og lekekrok, samt en tegnekrok med en vegg der kunstverkene til de besøkende kan henges opp.

Vaksiner og folkehelse

Utstillingen handler om det å være barn på sykehus, og tar også opp andre tema som for eksempel vaksiner og spørsmål rundt folkehelse og overvekt.

– Vi håper at museet kan være et fristed og til adspredelse for barn som er innlagt på sykehus og deres søsken, samt et sted barn som har timer på poliklinikken kan besøke. På nyåret setter vi også i gang med omvisninger i museet for skoleklasser, der de blant annet kan lære om hvorfor vi vaksinerer oss, sier professor Ivar Skjåk Nordrum, leder av Medisinsk museum.

Et verdenskart i utstillingen tar opp globale helseproblemer.

– Hva som skjer når bakterier blir resistente mot antibiotika er noe av det som forklares, forteller Skjåk Nordrum.

barn_helse22_web

Hvor stor er dagens godteriporsjon? Oliwer Czachura sjekker ut søtsakene (foto: Christina Y. Olsen/St. Olavs Hosptial).

Snorklipping og full rulle!

barn_helse3_fotoChristinaY_Olsen_web2

Kikkhullsapparatet var populært (foto: Christina Y. Olsen/St. Olavs Hospital)

Utstillingen åpnet tirsdag 1. desember 2015 med masse barn til stede. Rundt 50 elever fra 5. trinn ved Ila skole, elever ved skolen på St. Olavs Hospital og barn i sykehusbarnehagen deltok på åpningsarrangementet.  Snorklippingen var det 5.-klassingen Sindre fra Ila skole som sto for. Han er en av fem elever som er intervjuet i utstillingen om hva de mener et sykehus er.

Bandet Mandarinsaft underholdt de rundt 100 inviterte gjestene på åpningsarrangementet. Etter snorklippingen var det fritt frem for alle å utforske utstillingen. Kikkhullsapparatet var populært, og skuffa som viser godterimengder som var vanlig tidligere og i dag fristet nok mange til å ønske de kunne ta en smakebit.

Se flere bilder fra åpningen

Takk til alle som har bidratt og hjulpet til med å få på plass utstillingen.

Her finner du museet

Medisinsk museum ligger i 3. etasje i Kunnskapssenteret ved St. Olavs Hospital/NTNU i Trondheim. Museet er åpent alle dager fra 6.30-21.00 og er til vanlig ubemannet.

Museet er eid både av sykehuset og universitetet.