Starter botoxbehandling av pasienter med magekreft

av @NTNUhealth 21. august 2014

Treating cancer with botox

av @NTNUhealth 21. august 2014
Gøran Andersen og Duan Chen.

Gøran Andersen og Duan Chen. (Foto: Geir Mogen)

Nervegiften botox har vist seg å kunne hemme vekst av kreftsvulster i magen gjennom dyrestudier. Nå er forskere og leger ved NTNU og St. Olavs Hospital klar for å teste ut botox på pasienter med magekreft.

Forsker Duan Chen og lege Gøran Andersen ble i går intervjuet av NRK Dagsrevyen.

Magekreft er en av krefttypene med dårligst overlevelse. I første omgang er det kun pasienter med magekreft som ikke kan opereres og hvor alle andre behandlingsmetoder er testet som kan prøve ut botox-behandlingen.

Gøran Andersen og Duan Chen.

Gøran Andersen and Duan Chen. (Foto: Geir Mogen)

In laboratory tests at The Faculty of medicine, NTNU, Botox proved highly effective at suppressing gastric cancer in mice.

The promising results have led to the launch of an early clinical trial involving human patients with stomach cancer in Norway and St. Olavs Hospital.