Slik skriver du et blogginnlegg

Har du lyst til å blogge?
Forsker du på helserelaterte temaer ved NTNU?
Da hører vi gjerne fra deg!

Tema
Gjennom et blogginnlegg vil du kunne bidra til økt kunnskap om et tema du kan mye om, og du vil ha muligheten til å nå et nytt publikum. Du kan skrive om:

  • Forskningsresultater
  • Metode
  • Pågående eller planlagte forskningsprosjekt
  • Dagsaktuelle tema som f.eks. trening, søvn, psykisk helse eller vaksine, har du som fagperson noe å bidra med?
  • Kommenter internasjonal forskning
  • Trenger dere forsøkspersoner til et studie?
  • Forskningsrelaterte meninger

Kom igang
Hva er bakgrunn for studien? Hva er hovedfunnene, og hva bør helsepersonell og pasienter ta med seg fra disse? Tenk samfunnsrelevans, synliggjør hvilken kontekst forskningen står i og hvilke samfunnsutfordringer den kan bidra til å løse. Hvem er den nyttig for? Hvor går veien videre?

Målgrupper
Tenk over hvem du skriver til mens du holder på. Er det studenter, journalister, «mannen i gata» eller finansiører? Du vil sannsynligvis ikke henvende deg likt til alle disse, men det de har til felles er at de er interessert. Ikke undervurder dem selv om de ikke er eksperter på ditt felt.

Tittel og ingress
Målet med tittel og ingress er at leseren skal få lyst til å fortsette nedover i teksten. Det er viktig at poenget med blogginnlegget kommer tidlig slik at leseren skjønner hvorfor dette er noe man bør få med seg. Tittelen skal være enkel og fengende, og bruk gjerne ingressen til å vise samfunnsrelevansen. Et spørsmål  mot slutten fører ofte leseren videre inn i teksten.

Bilder
Vi vil ha med bilde av deg når vi publiserer innlegget, og har du et illustrasjonsbilde av god kvalitet sender du oss dette også. Om ikke kan vi hjelpe deg med å finne et passende bilde.

Vær klar og tydelig
Bloggsjangeren åpner opp for å skrive uformelt, og du må også gjerne bruke humor. Ha alltid i bakhodet at noen kan misforstå, og spør oss gjerne om du er usikker på hvordan teksten oppfattes.

I etterkant
Når blogginnlegget er postet på bloggen vil vi dele det i våre kanaler. Ofte kan det også være aktuelt å kontakte samarbeidsorganisasjoner eller medier. Dette tar vi oss av, men det er viktig at du deler innlegget i egne kanaler når du eller kollegaen din har blogget.

 

This post is also available in: English

Comments are closed