Nobelprisvinner Bruce Beutler blir æresdoktor ved NTNU

Professor Bruce Beutler

Professor Bruce Beutler.
Foto: Holger Motzkau / Wikimedia Commons

NTNUs styre har besluttet å utnevne Professor Bruce Beutler til æresdoktor ved NTNU. Utnevnelsen anerkjenner hans betydningsfulle bidrag til forståelsen av hvordan det medfødte immunforsvaret vårt regulerer inflammasjonsresponser.

Bruce Beutler fikk nobelprisen i fysiologi eller medisin i 2011 for sitt grunnleggende arbeid innen medfødt immunitet. Han delte prisen med Jules A. Hoffmann og Ralph M. Steinman.

Beutler har gjort banebrytende oppdagelser om sensorer i vårt medfødte immunsystem som gjenkjenner bakterieprodukter. Oppdagelsene til Beutler og hans kollegaer har startet en eksplosjon i forskning innen medfødt immunitet. Hans forskning har vært til stor inspirasjon for forskere Centre of Molecular Inflammation Research (CEMIR), et av NTNUs sentre for fremragende forskning, som har hatt et tett forskningssamarbeid med ham.

–        Vi er veldig glade for å høre at Beutler vil få et æresdoktorat ved NTNU. Dette vil styrke samarbeidet vi har med professor Beutler på forskning på molekylære mekanismer som kontrollerer inflammatoriske responser i sykdommer, professor og senterleder ved CEMIR Terje Espevik.

Beutler er direktør ved Center for the Genetics of Host Defense, University of Texas Southwestern Medical Center i Dallas, Texas. Han har tidligere vært professor og leder for avdeling for Immunologi ved Scripps Research Institute, La Jolla, California.

Main building NTNU

Æresdoktoratet blir tildelt Bruce Beutler i Trondheim, 20 mars 2015.
Foto: Mentz Indergaard / NTNU