Min dag på Kavli – jobbskyggedag

av @NTNUhealth 3. juli 2015

Blogger: Kristine Herfjord Feragen,
ungdomsskoleelev

Jeg var på Kavliinstituttet i en dag på noe skolen min kaller jobbskygging. Det er en dag der elevene skal være med en arbeidstaker på jobb en dag. Vi måtte selv finne noen å følge. Jeg ville være på Kavliinstituttet for å se hvordan det er å være forsker og jobbe med vitenskap. Ingvild Ulsaker Kruge var personen jeg fikk følge.

se-i-mikroskop

Jeg ser i mikroskop før jeg prøver meg på presisjonsarbeid.

Gjett om forskere kan mye, og gjør mye gøy! I Moser-gruppa, der Ingvild jobber, var det en blanding av praktisk arbeid og kontorarbeid. De ser på data, trekker konklusjoner og designer forsøkene sine på kontoret. De utfører forsøkene sine selv, men hjelper også andre med deres forsøk. Forskerne i Moser-gruppa setter små «hatter» på rottene der det går an å feste kabler på når skal delta i et forsøk. De spinner trådene de skal bruke i forsøkene selv. Disse trådene skal opereres inn i rottas hjerne senere. Jeg fikk hjulpet til å lage både «hattene» og spinne trådene. Jeg er ikke så veldig flink med håndarbeid, men jeg fikk det til bedre enn jeg trodde.

Jeg fikk lære masse om nervesystemet, menneskehjernen, og ikke minst rottehjernen. Oppskårne rottehjerner fikk jeg se i mikroskop. Det var veldig kult å se hver enkelt hjernecelle. Det fikk meg til å undre over hvor mye menneskene ikke vet om, alt det fantastiske ved jorda og artenes utvikling over så mange år at vi ikke kan forestille oss det.

gridcelle

En grid celle forstørret mange ganger

Ingvild fortalte meg om grid celler. Grid celler er cellene som Moser-paret vant nobelprisen i medisin for. De fant ut at grid cellene hjalp rottene å forstå hvor de var hen. Cellene former triangler hvis du trekker streker mellom dem. Vinklene i trianglene er alltid 60°. Trekantene kunne være det samme som lengde- og breddegrader på et kart.