Medisinere med stort hjerte og bar mage

av @NTNUhealth 4. desember 2013

Bloggere: Sylvia Isaksen, Evelyn Vikesstrand, MedHum Trondheim

Annethvert år arrangerer Medisinstudentene i Norge sin humanitære aksjon. Mange ser en nær sammenheng mellom det å studere medisin og det å hjelpe andre. Det kommer kanskje ikke som en overraskelse at nettopp MedHum er den største studentdrevne humanitæraksjonen i Norge.

kollasje2

Allerede nå er arbeidet med å planlegge aksjonsuka i september 2014 godt i gang. Hvilke aktiviteter som kommer til å foregå er foreløpig hemmelig, men komiteen kan avsløre at det populære bamsesykehuset vil være en del av aksjonen, også i 2014. Her kan både store og små barn ta med seg bamsene sine til legeundersøkelse og en liten prat.

Heldigvis har vi et så godt helsetilbud i Norge at både barn og bamsene deres kan få god medisinsk behandling. Men slik er det ikke i Sierra Leone.

165 av 1000 barn dør før de har fylt 5 år, barnedødeligheten er en av de høyeste i hele verden. Mange mødre dør også i forbindelse med graviditet og fødsel, og dette ønsker både vi og FN å gjøre noe med. Senking av barne- og mødredødeligheten er en del av FNs tusenårsmål.

Leger Uten Grenser er nå i Bo-distriktet i Sierra Leone, og MedHum skal støtte dem i deres arbeid. Pengene vi samler inn i 2014 vil gå til medisiner, vaksiner, medisinsk utstyr og kursing av lokalt personell.

Akkkurat nå lager vi MedHum-kalender, den er i salg fra 4. desember. De som har lyst på bilde av medisinstudenter og leger til å henge på veggen, eller ønsker å støtte en god sak, kan kjøpe på stand eller sende e-post til trondheim@medhum.no.

KOLLAGE

Les mer på www.medhum.no og lik oss på Facebook: facebook.com/MedHumTrondheim for å følge med hva som skjer fremover. MedHum-styret i Trondheim gleder seg til september!

Foto: MedHum Trondheim, Lynsey Addario