Invitasjon til Folkehelseuka Trondheim 2014

av @NTNUhealth 26. september 2014

Inger Heimdal StensengBlogger: Inger Heimdal Stenseng,
leder Norsk Medisinstudentforening Trondheim

Folkehelseuka er et samarbeidsprosjekt mellom psykologstudenter og Norsk medisinstudentforening. Neste uke, fra 29.september – 5. oktober, arrangerer vi foredrag om selvmord, søvns sammenheng med psykisk helse og hypokondri. I tillegg blir det fest på kjelleren til psykologistudentene og tur til Geitefjellet med psykologistudentenes Turapi og Medisinernes turgruppe. Alle arrangementene er selvfølgelig gratis og alle er velkomne til å ta del i Folkehelseuka!

Folkehelseuka, program for 2014Så hvorfor har dette samarbeidet mellom psykolog- og medisinstudentene oppstått?

Som medisinstudent ved NTNU føler jeg meg ganske isolert på Øya. Jeg vet at sykepleierstudentene holder til rett ved siden av, det hender jeg ser dem i gangene, men jeg kjenner dem ikke. Psykologstudentene derimot er totalt fremmed for meg. De studerer 5,8 kilometer unna og i løpet av de første studieårene er det ingenting som er arrangert felles for oss i regi av universitetet. Som fremtidig lege kommer jeg til å samarbeide med mange forskjellige yrkesgrupper. Jeg tror at for å skape et godt helsevesen er samarbeid hovedingrediensen, og da er det viktig å kjenne til hverandres evner og begrensninger.

Hensikten med Folkehelseuka er todelt; først og fremst ønsker vi å styrke samarbeidet mellom helseyrkene. Vi håper at studenter fra ulike studieretninger vil bli litt bedre kjent med hverandre og at fakultetene ser studentenes ønske om å lære mer av hverandre. I tillegg ønsker vi å ta opp dagsaktuelle tema som interesserer på tvers av fagfelt.

Jeg tror at Folkehelseuka er et godt redskap for å knytte nye vennskap uavhengig av studieretninger på et faglig og sosialt grunnlag.  Jeg gleder meg til å delta på Folkehelseuka og å følge den i årene som kommer.

Håper vi ses neste uke!