Hva skal du lese i sommer?

av @NTNUhealth 11. juli 2013

MariaHenningsenBlogger: Maria Henningsen

Sommeren er her, og vi kan endelig nyte noen etterlengtede fridager. Gjennom den lange vinteren er det nok mange som har sett frem til å kunne ligge i hengekøya med en god bok og la humla suse. Det er godt å la tankene hvile fra eksamenslesing og tung faglitteratur, men hvis du ikke helt klarer å la fag og vitenskap ligge til over sommeren finnes det et stort utvalg av vitenskapelige, men lettfordøyelige bøker.

Siden jeg jobber i Cardiac Exercise Research Group (CERG), er mitt første tips forbundet med trening. Hvis du bare skal lese én bok denne sommeren, vil jeg sterkt anbefale løpeboka som etter hvert er blitt en klassiker: Born To Run (på norsk Født til å løpe).

Løpe i sand. Illustrasjonsfoto: iStock

Forfatteren er den amerikanske journalisten Christopher McDougall, som gjerne vil løpe, men som hindres av at han stadig vekk blir skadet. I sin jakt etter løsningen på problemet, via utallige medisinske spesialister som alle konkluderer med at han må finne seg en annen treningsform, kommer han over historien om tarahumara-indianerne i Mexico. Denne bortgjemte og myteomspunne stammen løper lengre enn langt, kun iført tynne sandaler – og de blir aldri skadet. McDougall får også høre om en mystisk amerikaner som kaller seg Caballo Blanco, som har bosatt seg sammen med tarahumaraene for å knekke løpekoden.

Jogging. Illustrasjonsfoto: iStockI boken får vi bli kjent med de mest fantastiske personligheter innenfor det spesielle ultraløpmiljøet – fra skravlebøtta Barefoot Ted til knøttlille, men lynraske Jenn «La Brujita» Shelton. Vi følger forberedelsene til Caballos livslange prosjekt – et ultraløp i Mexicos ville fjell som samler de mest utholdende ultraløperne fra hele verden, i konkurranse med tarahumaraene, som kjenner området ut og inn. Vil løpet la seg gjennomføre? Og har de moderne løperne med proft utstyr noe å stille opp med mot indianerne?

Forfatteren tar i bruk evolusjonsbiologien for å finne svar på hvorfor mennesket ble den dominerende arten på jorden, og hevder at det er fordi vi er født til å løpe. Samtidig settes de store produsentene av joggesko i et kritisk lys – siden 70-tallet har det skjedd en ekstrem utvikling i markedet med demping, antipronasjon og diverse andre finesser på skoene, men skadeomfanget blant løpere er likevel økende.  Mest av alt er imidlertid boka en hyllest til friheten og gleden løping representerer – og har gitt motivasjonen til å løpe et kraftig dytt for langt flere enn meg. Hvis du ikke trodde det var mulig å bli så fengslet av en bok om løping at du ikke klarer å legge den fra deg, er det stor fare for at Born to run vil snu opp ned på den oppfatningen.

Foto: Geir Mogen

Ny forskning viser at…. Eller?

Å starte en setning med «Ny forskning viser at..», er et velkjent triks for å få leseren til å feste lit til at det neste som kommer, er ren og skjær sannhet. Det er dette trikset som får deg til å inngå svindyre abonnementer på slankepiller basert på pulveriserte halebein fra tibetanske jakokser som gjør deg 10 kilo lettere på 3 uker, uten å trene eller legge om kostholdet. Du synes det høres litt fantastisk ut, men det er jo tross alt bevist effekt gjennom forskning, ikke sant?

Den britiske legen og forskeren Ben Goldacre er etter hvert blitt kjent for sin spalte Bad Science i avisen The Guardian, der han retter et spark til alle som prøver å få deg til å kjøpe noe ved å vise til forskning. Det som høres for godt ut til å være sant, er som regel det også. Dersom du har Ipad’en med deg i hengekøya finner du bloggen hans her. Foretrekker du bokformatet har Goldacre skrevet Bad Science (2009), som raskt ble en internasjonal bestselger. I boka får spesielt alternativ medisin gjennomgå, men han gir samtidig en god innføring i medisinsk forskning og hva som bør være på plass for at vi skal kunne stole på resultatene. Boka er også oversatt til norsk og har her fått den sylkvasse tittelen Kvakksalverne – et oppgjør med tvilsom medisin, falske slankekurer og naive medier. Ikke så uventet at en skolemedisiner går i strupen på alternativbransjen, tenker du kanskje – men Goldacre retter også et kritisk blikk på sin egen yrkesgruppe i boken Bad Pharma: How Drug Companies Mislead Doctors and Harm Patients (2012).

Trenger du å trene lattermusklene, finnes det flere alternativer. Vi har mange medisinere her på fakultetet, og de flestes erfaring er at selv om yrkeshverdagen ofte er preget av alvor og dramatikk, er det også rom for humor og mer eller mindre frivillig komiske situasjoner. Confessions of a GP – a year of life, death & earwax av Benjamin Daniels og In Stitches: The Highs and Lows of Life as an A&E Doctor av Nick Edwards er lettleste bøker med historier fra legehverdagen som garantert vil gi deg en god latter og kanskje få deg til å nikke gjenkjennende.

Vi i Cardiac Exercise Research Group (CERG), ønsker alle en god sommerferie med mange gode leseopplevelser!