CP gruppen ved LBK nominert til pris på amerikansk kongress

av @NTNUhealth 24. juni 2014

To innlegg fra forskningsgruppen som forsker på cerebral parese (CP) ved LBK, NTNU er nominert til «The 2014 Gayle G. Arnold Award for Excellence». Prisen deles ut på den årlige amerikanske CP kongressen, som i år er i San Diego i september. I alt ble 13 bidrag nominert blant mer enn 500 innsendte bidrag. At to av de nominerte innleggene er fra NTNU, må sies å være oppsiktsvekkende.

De 13 nominerte er invitert til å sende inn fulltekst artikler som beskriver funnene i detalj, og vinneren blir deretter plukket basert på fulltekstartiklene. To av innleggene er presentasjoner fra CP-gruppen ved Institutt for Laboratoriemedisin, Barne – og Kvinnesykdommer (LBK).

1)      Beintetthet hos barn som har cerebral parese, og som kan gå.

Stipendiat Ane-Kristine Finbråten

To innlegg fra forskningsgruppen som forsker på cerebral parese (CP) ved LBK, NTNU er nominert til «The 2014 Gayle G. Arnold Award for Excellence». Førsteforfatter på det ene er stipendiat Ane-Kristine Finbråten ved LBK.

Innlegget handler om beintetthet hos barn med CP. Det er vel kjent at barn med CP har redusert beintetthet, og derfor også økt risiko for brudd som følge av mindre skader. Tidligere har man ment at hovedårsaken er lite vektbelastning og mindre aktivitet hos barn med CP, sammenlignet med barn som ikke har CP, og at det spesielt er barn som ikke kan gå, som har lav beintetthet.

I vår studie, blant barn som kan gå, har vi funnet at det er en betydelig forskjell i beintetthet, avhengig av hvor alvorlig funksjonshemningen er. For å finne ut dette har vi, som første gruppe i Europa, brukt DXA-scanning av lårbeinet til å måle beintetthet. Førsteforfatter er stipendiat Ane-Kristine Finbråten, og studien er resultat av et samarbeid mellom endokrinologisk seksjon ved IKM (professor i endokrinologi, Unni Syversen), University of Virginia (professor Rich Stevenson), og forskningsmiljøet for perinatal hjerneskade (CP gruppen) ved LBK (professor Jon Skranes, 1.amanuensis Guro Andersen og professor Torstein Vik).

2)      Kan avvik fra Mendelsk arvegang si noe om risiko for CP?

Det andre nominerte innlegget har studert gener som bestemmer strukturen og mengde av et protein som heter apolipoprotein E (apoE). Dette proteinet har mange forskjellige funksjoner, og er også involvert i reparasjonsprosesser etter hjerneskade. En spesiell variant av dette proteinet ser ut til å være assosiert med Alzheimers sykdom og med hvor lang tid det tar for voksne å komme seg etter en akutt hodeskade. Det originale i denne studien er at man har brukt en ny statistisk metode for å se om barnets gener som koder for apoE, er som forventet i forhold til Mendelsk arvegang. For å studere dette har vi analysert genetisk materiale fra begge foreldre og søsken til barn med CP. I studien fant vi at barn med CP oftere hadde en spesiell kombinasjon av et gen som bestemte strukturen av apoE, og et annet som bestemmer hvor mye apoE som produseres etter en hjerneskade, enn det man vill forventet ut fra Medelsk arv. Hos søsken til barna med CP fant man derimot en forventet fordeling av disse genene. Materialet ble samlet inn av stipendiat, overlege Espen Lien ved LBK, mens førsteforfatter er forsker og LiS i pediatri, Magne Stoknes, som har gjennomført analysene. Denne studien er resultat av et samarbeide med Universitetet i Bergen (prof Rolv Terje Lie), University of Virginia (professorene James Blackman og Yangde Bao), og forskningsmiljøet for perinatal hjerneskade (CP gruppen) ved LBK (1.amanuensis Guro Andersen og professorene Jon Skranes og Torstein Vik).

Begge presentasjonene er nå innsendt som fulltekstartikler til bedømmelse. Fristen for innsending var 15. juni, og selve kongressen arrangeres i San Diego 10.-13. september 2014. Prisen er på 2000 USD og vinneren vil presentere sine resultater som et lengre plenumsforedrag.